Financiële afwijkingen

Begrotingsrechtmatigheid programma's

Voor de volgende begrotingsposten geldt dat zowel het niveau van uitgaven als inkomsten toeneemt. Per saldo heeft het geen invloed op het verwachte rekeningresultaat. Om de uitgaven rechtmatig te besteden moet de raad instemmen met het wijzigen van de begroting.

bedrag x € 1.000

2021

2022

2023

2024

Nummer

Omschrijving

Uitgave

Inkomst

saldo

saldo

saldo

1.1

Social Trial Sociale Benadering Dementie

56

56

0

1.2

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers

1.580

1.580

1.3

Voedselbank

10

10

10

10

Dekking binnen taakveld inkomensregelingen

-10

-10

-10

-10

1

Totaal sociaal domein

1.636

1.636

0

0

0

2.1

Onderwijsachterstandenbeleid

136

136

0

0

0

2.2

Lokaal Sportakkoord

100

100

2

Totaal onderwijs en ontplooiing

236

236

0

0

0

3.1

Schiphol

-33

-8

-8

-8

3.2

Versterking van de economische structuur

126

126

126

126

3

Totaal economie en duurzaamheid

93

0

118

118

118

4.1

Campagne Groen moet je doen

0

0

4.2

Beleidsintensivering lokale agenda duurzaamheid

0

0

0

4

Totaal openbare ruimte

0

0

0

0

0

5.1

Schiphol

33

8

8

8

5

Totaal ruimtelijke ontwikkeling

33

0

8

8

8

6.1

Voorziening pensioenwet B&W en wachtgeld

385

385

6.2

Versterking van de economische structuur

-126

-126

-126

-126

6.3

Griffie

-69

-69

-69

-69

6.4

Waarderingskamer

-20

-20

-20

-20

6

Totaal bestuur, bevolking en veiligheid

170

385

-215

-215

-215

7.1

Bedrijfsmiddelen

-1.379

-1.379

0

0

0

7.2

Griffie

69

69

69

69

7.3

Werkplein

134

134

0

0

0

7.4

Flexibele schil

6.338

6.338

7.5

Detacheringen en overige uitkeringen

190

190

7.6

Visie op ontwikkelingen

-175

-175

7.7

Bedrijfsvoering

4.393

4.393

0

0

0

7.8

Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen

495

495

0

0

0

7

Totaal overhead

10.065

9.996

69

69

69

8.1

Onderuitputting kapitaallasten

-1.752

-1.752

8.2

Waarderingskamer

20

20

20

20

8.3

Rente aandelenpakket Stedin

0

0

0

0

8

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

-1.732

-1.752

20

20

20

Totaal

10.501

10.501

0

0

0

1.1 Social Trial Sociale Benadering Dementie
De gemeente Amstelveen is één van de vier “Social Trial”- gemeenten. Dit betekent dat Amstelveen, samen met zorg- en welzijnspartijen en Zorg & Zekerheid, deelneemt aan experiment met het ondersteunen van mensen met dementie en hun naasten volgens de Sociale Benadering Dementie. Via de decembercirculaire 2019 is een bedrag van € 225.000 beschikbaar gesteld. Doordat de Social trial in verschillende jaren loopt (november 2018 – november 2022) zullen we in 2021 € 56.000 en in 2022 € 79.000 van het in december 2019 beschikbaar gestelde bedrag besteden.

1.2 Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo)
De regeling heeft tot doel zelfstandigen die door de coronacrisis in financiële problemen zijn geraakt, tijdelijk te ondersteunen en hen in staat te stellen na de coronacrisis het bedrijf weer voort te zetten. Gemeenten ontvangen hiervoor middelen van het Rijk. De Tozo-regeling wordt in ieder geval gecontinueerd tot 1 juli 2021. Op dit moment heeft één bevoorschotting van het Rijk plaatsgevonden ter grootte van € 1.580.000. Het is niet bekend hoeveel Rijksvergoeding de gemeente in totaal gaat ontvangen voor de Tozo. Dit heeft ook te maken met de onzekerheid over deze regeling na 1 juli 2021. In de 2e tijdvak 2021 zal hierop worden teruggekomen.

1.3 Voedselbank
De afgelopen 3 jaar is de subsidie voor de Voedselbank incidenteel met € 10.000 verhoogd vanuit de Klijnsmamiddelen (taakveld 6.3.). Deze verhoging was noodzakelijk gezien de toegenomen vraag naar ondersteuning vanuit de Voedselbank. Ook de komende jaren verwachten wij dat de vraag naar de Voedselbank minimaal gelijk zal blijven als de voorgaande jaren. Voorgesteld wordt om € 10.000 structureel beschikbaar te stellen ter ondersteuning van de voedselbank en het budget vanuit taakveld 6.3 Inkomensregelingen over te hevelen naar taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie.

2.1 Onderwijsachterstandenbeleid
Op het onderdeel Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) wordt een structureel hogere specifieke uitkering ontvangen (€ 136.000) van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Naar aanleiding van de beschikking 2021 wordt de begroting structureel aangepast. De regeling wordt verantwoord in de jaarrekening op het onderdeel Single Information Single Audit (SiSa).

2.2 Lokaal Sportakkoord
Het ministerie van VWS heeft € 100.000 toegekend aan de gemeente. Dit bedrag wordt doorgezet naar de uitvoeringscoördinator van het Lokaal Sportakkoord om toe te kennen aan de diverse uitvoeringsplannen en projecten zoals beschreven in het sportakkoord om zoveel mogelijk Amstelveners in beweging te krijgen en te houden.

Dit uitvoeringsbudget is voor het jaar 2021 éénmalig verhoogd om een extra impuls te geven aan de lokale sport en beweegaanbieders die flink zijn gedupeerd door de bestrijding van het coronavirus in 2020 en de eerste helft van 2021.

3.1 Schiphol
Het Schiphol dossier kent vele aspecten. Op het gebied van economie is Schiphol van groot belang voor de werkgelegenheid in de regio. Tegelijkertijd vraagt de ontwikkeling van de luchthaven om een integrale benadering waarbij niet alleen economische belangen een rol spelen, maar ook de kwaliteit van de leefomgeving, ontwikkelingen op het gebied van geluid en ontwikkelopgaven op het gebied van met name woningbouw. Daarom worden de budgetten m.b.t. het Schiphol dossier van taakveld 3.1 economische ontwikkeling overgeheveld naar taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening (programma 5) omdat hier al deze belangen die vragen om een integrale afweging, samen komen.  
3.2 Versterking van de economische structuur
De lokale, regionale, bovenregionale en internationale versterking van de economische structuur en innovatie gerichte samenwerkingsverbanden vallen conform de BBV onder taakveld 3.1 Economische ontwikkeling. In de begroting van Amstelveen is dit opgenomen onder taakveld 0.1 Bestuur. Er wordt voorgesteld om de budgetten over te hevelen van taakveld 0.1 Bestuur (programma 6) naar taakveld 3.1 Economische ontwikkeling.

4.1 Campagne Groen moet je doen
Het budget voor de campagne Groen moet je doen is nu opgenomen onder een algemeen groenbudget.  Om financieel de uitgaven goed te monitoren is het transparanter om dit via een project te verantwoorden, welke meegenomen wordt in de P&C cyclus van het MeerjarenProgrammaPlan Buitenruimte.  Hiertoe wordt het budget van 2021 en 2022 gestort in de Reserve Buitenruimte Groen.

4.2 Beleidsintensivering lokale agenda duurzaamheid
De mutaties uit de reserve "investeringen in energietransitie en duurzaamheid" worden in totaliteit op programma algemene dekkingsmiddelen verantwoord. Op voorhand is niet duidelijk op welk programma de uitgaven worden gemaakt die uit deze reserve worden bekostigd. Dit is de achterliggende gedachte waarom deze reserve op algemene dekkingsmiddelen staat verantwoord.

In 2021 wordt een deel van de reserveonttrekking op het taakveld milieu verantwoord. Via dit voorstel wordt de uitgave op het taakveld gekoppeld aan een reservemutatie binnen hetzelfde programma.

5.1 Schiphol
Zie toelichting bij 3.1

6.1 Voorziening pensioenwet B&W en wachtgeld
De gemeente Amstelveen heeft € 385.000 ontvangen voor de Appa- ouderdomspensioen van een ex-wethouder die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Dit bedrag wordt in de voorziening pensioenwet B&W en wachtgeld gestort.

6.2 Versterking van de economische structuur
Zie toelichting bij 3.2

6.3 Griffie
Aanvullend op het raadsbesluit van 17 februari 2021 voor uitbreiding van griffie is nog een doorbelasting aan het taakveld 0.4 overhead nodig om de inzet van de griffie voor het bestuur en de directie op de juist plek te verantwoorden.

6.4 Waarderingskamer
Het budget voor de waarderingskamer is in de begroting opgenomen onder taakveld 0.1 Bestuur (programma 6). Er wordt voorgesteld om het budget over te hevelen naar taakveld 0.61 OZB woningen (programma 8)

7.1 Bedrijfsmiddelen
De verwachte aanschaf van bedrijfsmiddelen is € 1,4 miljoen lager dan begroot.

Een verschil van € 0,6 miljoen op de aanschaf van bedrijfsmiddelen boven de € 100.000 wordt veroorzaakt doordat 2 kiepkraanwagens zijn doorgeschoven naar 2022 op basis van de technische staat, spreiding van de aanschaffen, levertijden en capaciteit. Daarnaast is het hogedrukvoertuig verplaatst naar de kleine kapitaaluitgaven vanwege de inzet van een kleiner en voordeliger voertuig onder de  € 100.000. Een laatste wijziging betreft de aankoop van een mobiele graafmachine in 2021, waarbij de mogelijkheid zich heeft voorgedaan om een voordeligere demomachine aan te schaffen.

Het resterende verschil van € 0,8 miljoen op de aanschaf van bedrijfsmiddelen onder de € 100.000 wordt veroorzaakt doordat elektrische personenvoertuigen eind 2020 zijn geleverd en betaald. Deze stonden begroot voor 2021. Dit is ook toegelicht in de jaarrekening 2020 (programma Overhead). Tractoren, een maaimachine, waterwagen en 2 bedrijfsvoertuigen en een aantal kleine investeringen voor de gladheid zijn doorgeschoven naar 2022 op basis van de technische staat, spreiding van de aanschaffen en capaciteit. Toegevoegd aan de kleine kapitaaluitgaven van 2021 is de aanschaf van een hogedrukvoertuig dat oorspronkelijk onder de investeringsuitgaven viel, maar vanwege andere keuzes aanzienlijk voordeliger is geworden. Daarnaast zijn diverse elektrische voertuigen goedkoper gebleken dan oorspronkelijk begroot. Bedragen voor enkele dieselvoertuigen en een takkenkneuzer zijn daarentegen naar boven bijgesteld. De bedragen zijn geactualiseerd op basis van de gegunde offertes.

De dotatie aan de bestemmingsreserve kan door hierboven genoemde ontwikkelingen in 2021 eenmalig met € 0,7 miljoen naar beneden worden bijgesteld (vrijvallen). Voorgesteld wordt om deze middelen in te zetten voor de volgende uitgaven: extra huurkosten van voertuigen vanwege uitgestelde vervangingen (€ 0,1 miljoen), inkoop capaciteit 2021/2022 (€ 0,3 miljoen) en elektrisch handgereedschap (€ 0,2 miljoen), alsmede enkel kleinere uitgaven (samen € 0,1 miljoen) voor extra onderhoud, meerkosten laadpalen, een maaiskelter schuine hellingen en een flexibel inzetbare boot met trailer. De post elektrisch handgereedschap betreft een versnelde elektrificering in het kader van duurzaamheid.

Voor wat betreft de post inkoopcapaciteit is in het collegevoorstel elektrificering wagenpark (raadsvergadering 12 februari 2020) toegelicht dat een inhaalslag is ingezet na professionalisering van het inkoopproces met behulp van een extern projectleider inkoop wagenpark. Inmiddels is duidelijk dat een structurele inzet noodzakelijk blijft. De kosten hiervan kunnen thans tot en met 2022 worden gedekt binnen de bestaande middelen. Besluitvorming over het vervolg kan worden betrokken bij het College Uitvoeringsprogramma 2022.

7.2 Griffie
Zie toelichting bij 6.2

7.3 Werkplein
Binnen de vaste formatie en flexibele schil binnen het werkplein zijn neutrale verschuivingen doorgevoerd, die meer passend zijn bij de huidige situatie. Daarnaast wordt voor 2020/2021 nog een eenmalige bijdrage van de gemeente Ronde Venen en Uithoorn ontvangen voor de extra ingehuurde capaciteit voor deze gemeenten op het Werkplein.

7.4 Flexibele schil
Voor de projectmatige onderdelen van de begroting (grondexploitaties/locatie-ontwikkeling, vastgoed en openbare ruimte/infra) zijn de ramingen voor de benodigde capaciteitsinzet bepaald op basis van onderliggende werkprogrammeringen voor Amstelveen en Aalsmeer. Bovenop de structureel beschikbare capaciteit is € 6,3 miljoen nodig voor extra inhuur om de werkprogrammering uit te kunnen voeren, waarbij de kosten worden gedekt via deze projecten.

7.5 Detacheringen en overige uitkeringen
Binnen de bedrijfsvoering nemen de inkomsten toe met € 190.000 door detacherings-vergoedingen van andere partijen en een ontvangen ziektewet/zwangerschapsverlofuitkeringen. Hiertegenover staan hogere inhuurkosten om de wegvallende capaciteit te vervangen.

7.6 visie op ontwikkelingen
In de notitie “ Aanvullende voorstellen bij de programmabegroting 2021” wordt in paragraaf 2.2.11 ingegaan op de behoefte aan ruimtelijke sturing op het samenspel van projecten in Amstelveen. Hiervoor is via deze nota structureel en incidenteel geld beschikbaar gesteld, waarbij ook rekening is gehouden met gedeeltelijke dekking via doorbelasting aan derden.

Voor het doorbelasten van kosten aan derden moet binnen 5 jaar na vaststellen van de visie daadwerkelijk ontwikkeld gaan worden. Dit is niet afdwingbaar waardoor de genoemde inkomst in de nota “aanvullende voorstellen”  niet hard valt in te boeken. Het risico bestaat hierdoor dat de kosten alsnog als verlies afgeboekt moeten worden. Voorgesteld wordt daarom om de vermelde doorbelasting aan derden in paragraaf 2.2.11 tot nul terug te brengen en voor eenzelfde bedrag de uitgaven te verlagen. Het resterende uitgavenbudget wordt omgezet in een inhuurbudget.

7.7 Bedrijfsvoering
Binnen de bedrijfsvoering vinden een aantal administratieve verrekeningen en overhevelingen plaats die voornamelijk volgen uit de jaarafsluiting 2020.

7.8 Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen
Door de Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen draagt de ambtelijke organisatie AA zorg voor de Aalsmeerse programmabegroting. Tussentijdse aanvullende afspraken worden administratief vastgelegd in zowel de begroting van Aalsmeer als Amstelveen. Onder andere de in Aalsmeer vastgestelde Programmabegroting 2021, leidt tot aanpassing van de Amstelveense begroting.

8.1 Onderuitputting kapitaallasten
In de begrotingsraad van 11 november 2020 is aan de hand van de Nota Aanvullende Voorstellen bij de Programmabegroting 2021 besloten tot een systematiekwijziging voor de dekking van investeringen in maatschappelijk vastgoed. Via de besluitvorming bij de jaarstukken 2020 is een aanvullende vrijval vanuit de reserve kapitaallasten verwerkt vanwege en nog niet meegenomen deel van de boekwaarde Piet Heinschool. De doorwerking van dit besluit in de kapitaallasten 2021 en verder maakt onderdeel uit van de actualisering van het investeringsplan maatschappelijk vastgoed in paragraaf 2.4. van de Perspectiefnota 2022 (€ 96.000 budgettair neutraal).

De financieel-technische begrotingswijziging in de 1e Tijdvakrapportage bevat een budgettair neutrale herberekening van de kapitaallasten op grond van de rekeningcijfers en doorvoering van de eerder besloten verlaging van de rekenrente van 3,5% naar 3%. Het hiermee samenhangende “weglekeffect” via kostendekkende exploitaties kan worden opgevangen binnen de totale rente-exploitatie (een bijstelling van € 477.000, waarvan € 319.000 effect lagere rekenrente).

Daarnaast worden afschrijvingen afgewikkeld met de zogenoemde bestemmingsreserves “dekking kapitaallasten”. Fasering van investeringen betekent ook in dit geval lagere afschrijvingslasten, maar het leidt tevens tot een lagere onttrekking aan genoemde reserves (=budgettair-neutraal voor € 1.267.000).

In totaliteit leidt de berekening van de onderuitputting tot een wijziging  in de exploitatie van zowel lagere uitgaven als inkomsten van € 1.752.000.

8.2 Waarderingskamer
Zie toelichting bij 6.4

8.3 Rente aandelenpakket Stedin
Na de splitsing van Eneco Holding N.V. is de gedachte altijd geweest dat de boekwaarde van de aandelen Eneco Holding N.V. (nominaal € 100 per aandeel) overgedragen waren naar de Eneco Groep N.V. én Amstelveen nieuwe aandelen voor Stedin had ontvangen met een nominale waarde van € 0,01. De “dure aandelen” zijn echter niet overgedragen aan de Eneco Groep N.V. maar aan Stedin Holding N.V. Ten onrechte is daardoor begroot dat de boekwinst verkoop Eneco deels gebruikt moest worden om € 7,4 miljoen af te boeken aan aandelenkapitaal.

De afboeking heeft er tevens toe geleid dat de rentelasten over de boekwaarde verlaagd is naar € 0. Nu Amstelveen de boekwaarde weer heeft opgevoerd voor € 7,4 miljoen aandelen Stedin leidt dit tevens tot een correctie c.q. verhoging van de rentelasten en een hiermee samenhangende budgettair-neutrale correctie binnen de rente-exploitatie.

Beslispunt:

  1. De eerste tijdvakrapportage 2021 vast te stellen;
  2. De begroting meerjarig wijzigen voor de in paragraaf 1.2 “Begrotingsrechtmatigheid programma’s” vermelde budgettair-neutrale wijzigingen;
Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 11:36:43 met de export van 06/15/2021 11:30:21