Bijlagen

Inkoop onrechtmatigheid

Ondanks de pandemie die in 2020 op ons afkwam wordt ook in 2021 ingezet op de realisatie van het inkoopjaarplan. Dit gebeurt met inachtneming van de Europese aanbestedingsrichtlijnen en de regels van de Aanbestedingswet 2012. Mede op advies van de VNG en PianOo (inkoopdesk van het Rijk) wordt vanuit de gemeente bij aanbestedingen ruimhartig omgegaan met termijnen die opgelegd worden aan leveranciers. Hierdoor zijn veel aanbestedingen gerealiseerd, zoals bijvoorbeeld de inkoop van Hardware ICT, Bedrijfsvoertuigen, Liftonderhoud en Payroll diensten. Ook zijn intussen diverse aanbestedingen gepubliceerd, zoals bijvoorbeeld de inkoop van Bedrijfskleding en Jeugdhulp. Op het gebied van inhuur van personeel is in een enkel geval niet opnieuw aanbesteed, maar is op basis van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en in afstemming met de portefeuillehouder ervoor gekozen om de inhuur te continueren om zo de continuïteit van de organisatie te waarborgen. Dit heeft niet geleid tot inkooponrechtmatigheid. Verder zijn een aantal aanbestedingen vanwege de coronacrisis later van start gegaan dan gepland. Het aanbestedingstraject Wmo-begeleiding is op basis van de huidige marktsituatie verschoven naar 2021 en wordt momenteel uitgevoerd.

Zowel de voortgang van aanbestedingen als specifieke marktsituaties worden continu gemonitord én er wordt volop ingezet op het afbouwen van inkooponrechtmatigheid en het voorkomen van nieuwe onrechtmatigheid. Het college en de directie sturen actief bij nieuwe aanbestedingen, waarbij tot eventuele afwijkingen vooraf wordt besloten door het college. In de Tweede Tijdvakrapportage 2021 wordt op basis van de tussentijdse crediteurenanalyse een prognose gegeven over de verwachte inkooponrechtmatigheid voor 2021.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 11:36:43 met de export van 06/15/2021 11:30:21